این وبلاگ جهت تشریک نظرات درباره طراحی برنامه درسی دانشگاه مجازی ایجاد شده است .

 

دانشگاه های مجازی در دنیا با هدف های مختلفی راه اندازی و توسعه یافته است. در برخی از  کشورهای توسعه یافته مانند کانادا ( دانشگاه البرتا) و آمریکا ( دانشگاه فونیکس) هدف عمده دانشگاه های مجازی  همگانی ساختن آموزش عالی است. در کشورهای در حال توسعه مانند یونیتار مالزی هدف از راه اندازی دانشگاه مجازی کاستن فشار از هجوم جوانان به دانشگاه های سراسری و افزایش دسترسی جوانان به آموزش عالی است. مهم ترین تفاوت این دو را باید در فرهنگ دانشگاهی و دانشجویی جست و جو کرد. در کشورهای توسعه یافته افراد عمدتا برای یادگیری بیشتر به دانشگاه مجازی روی می آورند ولی در کشورهای جهان سوم هدف اصلی از رفتن به دانشگاه و دانشگاه های مجازی کسب مدرک تحصیلی و عواید بعدی آن است.

در ایران توسعه دانشگاه های مجازی خط و مشی مشخص و روشنی ندارد. دانشگاه های متعددی مانند دانشگاه شیراز، خواجه نصیر، امیرکبیر، علوم حدیث، علم و صنعت، مهر البرز و .... در برخی از رشته ها به صورت مجازی دانشجو می پذیرند . البته اغلب آنها از طریق شیوه فراگیر اقدام به پذیرش دانشجو می نمایند و تنها بعضی از دانشگاه ها مانند خواجه نصیر از طریق کنکور سراسری دانشجوی مجازی می گیرد.

دانشجوی دوره های مجازی باید برخی از ویژگی های زیر را دارا باشد: خود انگیخته باشد، علاقه مند به موضوع باشد، تکنولوژی پذیر و خلاق باشد، برای یادگیری بیشتر تحصیل کند نه برای کسب مدرک و ....

البته همه این موارد شرط لازم به حساب می آیند نه شرط کافی.

بنابراین به افراد علاقمند این رشته ها توصیه می کنم:

1-      اگر رشته مجازی دلخواه شماست. انتخاب کنید و هرگز این دوره ها را با دانشگاه های حضوری مقایسه نکنید.

2-      اگر فردی خود اتکا و مستقل هستید، این رشته ها را انتخاب کنید . در این محیط هر چند شما همیشه با استاد در ارتباط هستید ولی این ارتباط از نوع مجازی است و نه حضوری.

3-      اگر با اینترنت آشنایی دارید، این دوره ها گزینه خوبی است.

4-      اگر با زبان انگلیسی آشنایی دارید، شرکت در این دوره ها می تواند در آینده شما را به منابع جهانی متصل کند.

 

+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم مرداد ۱۳۸۷ساعت 9:32  توسط فرهاد | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو
درباره وبلاگ
فرهاد سراجی fseraji@gmail.com
farhad_seragi@yahoo.com
دکترای برنامه ریزی درسی
زمینه های مورد مطالعه:
یادگیری الکترونیکی
آموزش الکترونیکی در سازمان ها
پژوهش های کیفی در برنامه درسی
کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش

پیوندهای روزانه
نشریه فناوری اطلاعات
نگرش سیستمی در برنامه ریزی درسی
نشریه بریتش تکنولوژی
کدهای زیبا
فاوا و برنامه درسی
پادکست من
کنفرانس ها
دکتر علی اکبر جلالی

springerlink
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
خرداد ۱۳۹۳
اردیبهشت ۱۳۹۳
اسفند ۱۳۹۲
دی ۱۳۹۲
آذر ۱۳۹۲
خرداد ۱۳۹۲
اردیبهشت ۱۳۹۲
فروردین ۱۳۹۲
اسفند ۱۳۹۱
بهمن ۱۳۹۱
دی ۱۳۹۱
آبان ۱۳۹۱
خرداد ۱۳۹۱
اردیبهشت ۱۳۹۱
فروردین ۱۳۹۱
دی ۱۳۹۰
مهر ۱۳۹۰
شهریور ۱۳۹۰
مرداد ۱۳۹۰
فروردین ۱۳۹۰
دی ۱۳۸۹
آذر ۱۳۸۹
مهر ۱۳۸۹
شهریور ۱۳۸۹
مرداد ۱۳۸۹
تیر ۱۳۸۹
خرداد ۱۳۸۹
اردیبهشت ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۸
آذر ۱۳۸۸
آبان ۱۳۸۸
مهر ۱۳۸۸
خرداد ۱۳۸۸
اردیبهشت ۱۳۸۸
فروردین ۱۳۸۸
اسفند ۱۳۸۷
آرشيو
آرشیو موضوعی
آموزش مجازي
پیوندها
فرهنگ لغات يادگيري الكترونيكي
e-learning dictionary
دانشگاه هاي مجازي دنيا
آموزش مجازي
e-learning glossary
online higher education
سوالات ارشد کامپیوتر
یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی
بانک وبلاگ های آموزشی کشور
دانشگاه بوعلی سینا
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM

طراح قالب
دیجیتال کیوان